www.davidhegg.org

236. Motsatt frihet

En av de forskjellige virkningene av “påvirkningene” er hvordan disse “påvirkningene” får “påvirkningene” til å bli en selv, og oss selv. Dette er et enkelt lureri. Det tar tid å tilpasse seg selv til den tilstanden det er å finne ut om og forstå om dette. Mennesker er alltid preget av det som er omkring dem, så det er noe normalt, men “påvirkningene” av forbryterne er noe annet. “Påvirkninger” kan bli brukt til forskjellige ting; få deg til å bli interessert i noe du ellers ikke hadde begynt å tenke på; få deg til å ikke bli interessert i noe; like eller mislike noe eller noen; bli energisk eller lat; plutselig gjøre eller si noe; og forskjellige andre ting.

Før denne teksten har jeg tenkt på hvordan “påvirkninger” kan få mennesker til å oppleve at de blir frie og oppnår frihet, når “påvirkningene” får kontroll over dem og fortrenger dem selv. Jeg har tenkt på at forbryterne tar vekk folks frihet på denne måten. Dette er en av forskjellige aspekter ved disse “påvirkningene” og hva forbryterne gjør. På en måte får forbryterne sin egen frihet til å ha makt over andre, når de tar vekk andres frihet til å ha makt over seg selv.

Om vi her konsentrerer oss om temaet om frihet; tenker jeg først på at forbryterne i begynnelsen begynte å forandre de opprinnelige frihetsbegrepene. Det er også sannsynlig at de fra begynnelsen gjorde forskjellige andre ting også. Etterpå har de gjort mer og mer angående både gamle og nye begreper om frihet, og de har funnet på frihetsbegreper som bare er deres egne destruktive påfunn.

Det første eksemplet jeg får i tankene, er hippiebevegelsen i de vestlige landene fra i slutten av sekstiårene. Et av frihetsbegrepene i den bevegelsen kunne være at menn skulle få tillatelse til å ha langt hår, og få frihet på den måten. Det er sannsynlig at hippiebevegelsen var noe forbryterne hadde funnet på, og det har ikke blitt noe varig fra den bevegelsen, alt av det har bare smuldret vekk. Det er sannsynlig at forbryterne tok kontroll over menneskene som sluttet seg til hippiebevegelsen, enten direkte med “påvirkninger”, eller indirekte med hvordan mennesker ble interessert i det. På den måten, mistet folk den friheten de ellers hadde utviklet på en annen måte, og ble under kontroll av forbryterne som ønsket å ødelegge for dem istedenfor.

Dette eksemplet med hippiebevegelsen er et eksempel på hvordan mennesker strevde for frihet, på en måte der de var lurt til å miste sin frihet. Dette hendte på en måte mennesker var “påvirket” til, og de forstod ikke hva det var. Når vi begynner å forstå om disse tingene, da blir det mulig for oss å begynne å forstå forskjellige andre sånne ting også. Forbryterne “påvirker” oss til å streve for å få frihet på måter, som får oss til å miste frihet og komme under kontroll av forbryterne istedenfor. På en måte er det forbryternes “påvirkninger” som får frihet og muligheter, til å ødelegge friheten og mulighetene for oss.

Motsatt frihet er hvordan mennesker er “påvirket” til å streve for frihet på måter som får dem til å gjøre ting, som tar friheten vekk fra dem. Dette hender på en måte folk ikke forstår. Selvfølgelig er motsatt frihet en måte å si dette på, som er selvmotsigende; fordi det ikke er frihet. Det er også det jeg har i tankene; dette er en falsk innbilning som er det motsatte av frihet.

I denne teksten har jeg bare begynt å aktualisere denne måten å se på dette på. Jeg tenker at det er noe typisk at forbryterne “påvirker” mennesker til å streve for forskjellige målsettinger, på måter som får mennesker til å nå fram til det motsatte. En typisk systematisk fremgangsmåte er en trinnvis utvikling av “påvirkningene”.

1. mars 2019, David H. Hegg