www.davidhegg.org

Tekster 2011 - 2013

Et møte

Et menneskes mulighet til å oppnå forståelse er best når det har det beste grunnlaget for sin tenkning. Menneskelig forståelse fungerer på forskjellige måter alt etter som hva det handler om. Vår evne til forståelse tilpasser seg derfor til hva vi ønsker å forstå. Det er en evne som vi kan bruke på en flink måte, på lignende vis som det er med andre menneskelige egenskaper. For å komme fremover med sin forståelse, må man være bevisst på å holde tankene til sannhetene.

Ubevisste og bevisste usannheter fra kildene som danner grunnlaget for vår forståelse, er noe viktig å avsløre. I verste fall, kan sånne usannheter ødelegge ens forståelses utvikling.

Hvordan det er mulig for noen å hevde seg selv ved å bruke løgner og bløff og lignende, er noe det er nødvendig å være på vakt overfor fordi det er en svakhet noen av og til kan falle for fristelsen til å gi etter for.

Etter å ha skrevet disse tre avsnittene begynte jeg å tenke at fiendene til menneskeheten ikke er mennesker; fiendene er usannheter, uriktige forestillinger, og feil forståelse og lignende; og hva sånne ting gjør med mennesker. Hva det er som starter konflikter, er noe viktig å fokusere på. Hvorfor vil mennesker noen ganger ikke forstå hva som er sant? Det er også noe viktig å fokusere på.

En sommerfugl for eksempel har ikke bestemt hvordan den ser ut og hva slags naturlige egenskaper den har. Det er det samme med et menneske. Heller ikke et menneske har bestemt hvordan det ser ut og hva slags naturlige egenskaper det har. Å forstå om menneskene og naturen er noe vi behøver å forstå at er noe å forstå. Vi mennesker forstår mer enn sommerfugler, noe som er en av våre naturlige egenskaper det er nyttig for oss å forstå at vi klan bruke på en veldig god måte. Sånn forståelse angående mennesker og naturen er et møte med noe det er mulig for oss å forstå.

Vår fantasi er på sin måte noe positivt, men den er ikke det samme som forståelse om fakta.

11. januar 2011, David H. Hegg

Ubrukte ressurser

Menneskets grunnleggende mulighet er dets intellektuelle evne. Det sies at denne evnen hos menneskene er mye større enn det som vi har utviklet den til å være i dag; og det er noe vi har all mulig grunn til å forstå at er riktig. Dette er menneskets viktigste mulighet. Derfor, har alle mennesker mer intellektuelle ressurser enn de utvikler.

I løpet av de første leveårene lærer barna å være mennesker. Gjennom oppveksten og senere i livet kan menneskene utvikle sine evner, lære kunnskap og bli i stand til å forstå verden og situasjonen omkring seg. Her retter jeg oppmerksomheten mot hvordan vi kan lære å mestre våre livssituasjoner, forstå, overvinne vanskeligheter og løse problemer. Det er også mange andre viktige sider ved tilværelsen som jeg ikke skriver om her.

Jeg ønsker å fokusere på hvordan vi mennesker på jorda har store ubrukte muligheter til å forstå, overkomme og løse våre problemer og oppnå god livskvalitet for menneskene i hele verden. Det er umulig for ett menneske å gjøre alt arbeidet som er nødvendig, for å gjøre hele verden til et bedre sted, men det er mulig for alle menneskene i verden i sammen å gjøre alt det arbeidet som er nødvendig for å gjøre hele verden til et bedre sted. Inni hvert menneske på jorda, er det store ubrukte ressurser og muligheter hvert eneste sted hvor mennesker lever. Det er mulig å aktivere disse store resursene, men det må gjøres riktig og ikke feil.

Å finne en måte å aktivere disse menneskelige resursene på er verken så vanskelig eller så lett. I hele mitt voksne liv, har jeg tenkt at problemene på jorda kommer av feil, som kan bli rettet på. Ikke alle av våre problemer på jorda er på denne måten, men mange er det. Det er ingen grenser mellom menneskene på jorda fordi jorda er rund. Det er forskjellige systemer som land og sånt, som organiserer våre liv på jorda, men det er ingen naturlige grenser mellom oss. Alle mennesker kan forstå hverandre og begynne å samarbeide samme hvor de kommer fra.

Folk kan forstå om hvordan å samarbeide istedenfor å slåss mot hverandre, på den måten kan de nå frem til et bedre liv for seg selv og sine barn. Konflikter og kriger bryter ned folks muligheter til å forstå sin situasjon, sånn at de ikke lenger vet hvordan de kan oppnå et bedre liv. Dette er ett eksempel, det er mange andre situasjoner hvor mennesker kan begynne å gjøre ting mye bedre enn de gjør i dag. Og det som hvert eneste menneske begynner å arbeide for kan føre til mange gode resultater.

Boktrykkerkunsten førte til et stort hopp fremover for oss mennesker. Det synes mulig at den nye teknologien i dag kan føre til et nytt stort hopp fremover en gang til.

Historisk utviklede forestillinger har ført til forskjellige tenkemåter. Derfor er det nødvendig å høre på hverandre og vise hensyn overfor hverandre. Ordene er vår største mulighet overfor hverandre, ikke våpnene.

En person, som dreper en anen person fordi den personen sier sannheten, har ikke bekjempet sannheten. Det motsatte kan også bli sagt: Å drepe en løgner er ikke det samme som å bekjempe løgnen.

Sannheten, og sannheten om løgnen; er de overordnede faktorene.

23. februar 2011, David H. Hegg

Menneskelighet

Kunnskapen om hvordan vi mennesker har store iboende ubrukte intelligente evner; er en forståelse om at det finnes store ubrukte muligheter her i verden hvor vi lever sammen med hverandre. Vi vet at alle forskjellige mennesker overalt rundt omkring i verden, har massevis med verdifulle ressurser som kan bli virkeliggjorte til positive resultater. Intelligente evner er både praktiske og teoretiske; i menneskesinnet, er det kombinasjoner mellom det praktiske og teoretiske som er under utvikling. Selvfølgelig har vi mennesker mange andre kvaliteter enn bare praktiske og teoretiske evner, sånn som medmenneskelighet, pålitelighet, kreativitet og mye mer.

Grunnen til at jeg tenker på dette; er at disse resursene inni alle menneskene er verdifulle muligheter vi alle sammen har til rådighet overalt i verden. I dag; er verdier assosiert med penger. Men det er ting som ikke kan kjøpes for penger; for eksempel hele verden. Om vi mennesker går for langt med pengenes betydning, begynner det å ligne på det samme som slaveri; at ting blir solgt og kjøpt, som det er galt å selge og kjøpe. Kjøp og salg er blitt en nødvendig funksjon i verden i dag. Men det er viktig å tydelig finne ut og forstå hvor grensene går, for hva det er riktig å selge og kjøpe. Vår utvikling av kunnskap springer ut av menneskehetens kulturelle utvikling: som et resultat av hvordan vi omgås med hverandre fra forskjellige steder. Og det er riktig at vi deler kunnskapenes muligheter med hverandre i verden.

Jeg tenker at denne verden er fortsatt ung, og at menneskehetens muligheter bare har begynt å utvikle seg. Selvbevissthet der enkeltmenneskene forstår om seg selv, og sosial bevissthet der enkeltmenneskene forstår om seg selv som deler av fellesskapet; er to dimensjoner det er noe viktig å forstå om og utvikle. Det har å gjøre med hvordan menneskehetens utvikling kan lykkes i sin videre utvikling. Allerede med en gang innen overskuelig fremtid er det mulig å oppnå mye ved å få menneskenes menneskelige muligheter til å fungere omkring i verden. Menneskers håpløse stagnerte uvirksomhet overfor deres situasjoner er noe viktig å forandre på. Alle mennesker er veldig flinke skapninger som kan utrette store resultater, og disse mulighetene er menneskenes grunnlag for fornuftig utvikling overalt på denne planeten.

Jeg tenker at vår menneskelighet og iboende menneskelige evner, er brakt inn i våre liv i denne verden fra noe viktig utenfor dette universet fra tidligere enn dette universet eksisterte. Sånne tanker har å gjøre med noe absolutt eksakt og konkret; vår situasjon er at vi ikke vet hva det er, som er så langt vekk fra vårt kjennskap til det. Vi vet ikke hva det er, men det er noe virkelig. Derfor, er dette viktige ting.

Gjennom lange historiske tidsperioder, har global urettferdighet utviklet seg på jorda. Dette skyldes uvitenhet og mangelfullt utviklede sjelsevner hos menneskeslekten. Vi kan ikke fortsette som dette, hvis vi vil utvikle oss videre fremover som mennesker. Det er fordi det ikke er noen tvil om at det er et ansvar forbundet med å være mennesker.

Utspekulert politisk undertrykkelse som underkuer folk og hindrer dem i å utvikle sine muligheter; er noe det er mulig å oppklare og forstå om. Gjennom de siste århundrene, er dette problemet blitt beskrevet på forskjellige måter i forsøk på å prøve å forklare hva det er. Dette har å gjøre med forbrytelser knyttet til utviklingen av menneskeslekten. Jeg skriver om det på denne måten fordi jeg vil påpeke at dette er en ikke så enkel sak. Mye viktig arbeid er gjort tidligere enn i dag, og mer viktig arbeid må gjøres fra i dag angående dette problemet. Om vi ønsker å utvikle oss som mennesker; og det er det vi ønsker å gjøre; da må vi bry oss om dette temaet.

23. mars 2011, David H. Hegg

Den viktige erkjennelsen

Hvor mye kan det bli mulig for oss mennesker på jorda å utvikle våre evner? Hvert menneske må starte fra begynnelsen i sin personlige utvikling. Men den kulturelle utviklingen har en svært stor innflytelse på et menneskes utvikling. Her har jeg stilt et spørsmål ingen av oss mennesker kan gi et riktig svar på.

Det eksisterer et riktig svar for hvert eneste spørsmål; men det er ikke alltid mulig for oss mennesker å finne det riktige svaret selv om vi noen ganger kan det. Derfor, eksisterer det et riktig svar til det innledende spørsmålet i denne teksten også, men vi mennesker vet ikke hva det svaret er. Er det mulig; at svaret er gitt fra begynnelsen av denne verdens eksistens? Vi vet ikke det heller, men det er ikke utenkelig. Det som er umulig; er at vår eksistens har oppstått av ingenting. At denne eksistensen har oppstått av noe vi kan tenke kan være det motsatte av ingenting; er derfor ikke utenkelig det heller. Og derfor kan vi være sikre på at det er mye vi ikke vet om.

Leseren forstår kanskje at jeg har en tendens til å spørre sånne spørsmål, som jeg har gjort i denne teksten. Det er på den måten det er. Jeg har utviklet en tendens til å spørre sånne spørsmål: for etterpå å begynne å tenke over spørsmålene. Jeg tenker at leseren også kan tenke. Spørsmål vi ikke finner svar til, kan allikevel være givende fordi sånne spørsmål bringer oss til andre spørsmål vi kan finne svar til, og vi kommer videre med vår forståelse. Selvfølgelig vet leseren også at bare sannhetene er de riktige svarene. Og her har vi nådd fram til en viktig erkjennelse; bare ærlige mennesker forstår hvor dårlige og farlige løgnere er; løgnerne forstår ikke det, selv. Det er tenkelig at menneskene på jorda kan utvikle sine evner veldig mye; men hvis løgnerne får kontrollen over verden, vil menneskene ende opp som fanger innenfor løgnernes løgner hvor de ikke finner ut om sannhetene fordi vår utvikling vil stoppe ved løgnene. Det er viktig at sannhetene vinner mot løgnene angående menneskene, verden, vår eksistens, og lignende.

Sånne løgner gir løgnerne makt over andre mennesker de gjør til fanger av sine løgner. Sånne løgner ønsker ikke å tape sine løgner fordi da taper de også sin makt, som bare er løgner. Dette er noe veldig gammelt i denne verden, og det blir mer og mer farlig ettersom sivilisasjonens utvikling i verden utvikler seg mer og mer.

Det er noe viktig å tenke på, at for å beskytte løgnene, er det nødvendig å forby sannhetene. Løgnerne bedriver en intrikat aktivitet som det er viktig å forstå mye om. Typisk, er vår verden i dag preget av intrikate maktspill, som har brukt løgner, som har blitt utspilt fra overalt i denne verden i vår historie inntil i dag. Det er ikke bra, det er dårlig. Det er moro for alle idiotene, men ikke for andre. Hele verden blir ødelagt på grunn av det.

23. april 2011, David H. Hegg

Smil

Å lære fra forskjellige steder i verden gir grunnlag for kulturell og økonomisk utvikling i et land. Å være et utviklet land er det som alle land i verden ønsker å være. Etter disse to setningene er det mulig å si; at å bli en utviklet verden, med alle land inkludert, vil være det beste for hele verden å være også. Og hva som er best for hele verden; vill igjen være det beste for hvert enkelt land. Derfor; å samarbeide på en vennskapelig måter; vil ikke bare være best for alle, men også for en selv. Det er mye bedre å være venner enn fiender, både for hele verden og hvert enkelt land, og til slutt også for hvert enkelt menneske på denne planeten. Og gode venner respekterer hverandre. Kjærlighet er sterkere enn hat. Kjærlighet bygger opp, men hat bryter ned. Gode venner kan være vanskelig å finne i denne verden nå for tiden, men det er noe vi bør være sterkt opptatt av å forandre på i denne verden, sånn at gode venner ikke fortsetter å være så vanskelig å finne fra nå av. Gode venner er noe bedre å være enn dårlige fiender. Det er så enkelt å være god og så komplisert å være dårlig. Om vi alle slutter å hate våre fiender, kan vi bli i stand til å utvikle fredlige vennskap istedenfor, og det er noe mye bedre å gi i fra seg til våre barn, enn hat. Hvorfor så my hat og tårer istedenfor kjærlighet og smil?

22. mai 2011, David H. Hegg

Hvem er svindlerne?

Å bli brutale herskere er et resultat av å bli foraktelige tapere som ofre for sine egne svakheter. Vår historie viser mange eksempler på personer som har gått frem med brutalitet mot folk og tatt herredømme over dem på den måten. Dette er forferdelige feil, som er bygd inn i vår forhistorie i verden. Disse feilene i vår forhistorie tilhører noen av de viktigste utfordringene vi står overfor i dag. Det er ingen tvil om at vi har alvorlige feil bygd inn i vår historie, og det vil være en enda mer alvorlig feil ikke å innse det.

Et menneske er ikke mer enn et menneske; det er et uunngåelig faktum. Jo mer noen prøver å fravike dette faktum, ender de mer opp med å bli virkelige idioter som selv tror det motsatte. Dette er et faktum som er likeledes til at jorden er rund og ikke flat. Samme hva noen kan prøve å påstå, så er dette umulig å forandre. Derfor, er dette sterk kunnskap som vi må forstå om.

Det er velkjent i denne verden hvordan folket en dag forguder sin leder og neste dag klandrer den samme personen. Det er mulig å kalle det masseidioti, noe som er veldig farlig. Folk har også seg selv å klandre når dette har skjedd. Det hviler et tungt ansvar på begge parter i sånne konflikter, og løsninger må finnes så videre utvikling kan lykkes.

Har dere hørt om den danske forfatteren, eventyrdikteren, Hans Christian Andersen 1805 - 1875? I 1837 skrev han et eventyr kalt Keiserens Nye Klær. Og dette eventyret viser noe, som har å gjøre med hva jeg skriver om her. To svindlere spiller hovedrollen; de påvirket keiseren til å gjøre noe dumt, og hele folkemassen torde ikke å si det fordi de alle gjorde som de andre, bortsett fra et lite barn. Hvem er svindlerne i vår verden i dag? Og hva gjør de?

24. juni 2011, David H. Hegg

Likt menneskeverd

Statsmakt, og makt i den sammenheng, er noe viktig å forstå om. Dette har å gjøre med forholdet mellom menneskene. Og for menneskene er forholdet mellom dem det aller viktigste. Derfor, er en ordentlig forståelse angående dette temaet nødvendig, for å oppnå en god situasjon for oss mennesker. Denne teksten er bare et gjenopplivningsforsøk, for et flere hundre år gammelt tema, angående likt menneskeverd i forhold til statsmaktene.

Når jeg tenker på dette temaet, kommer det tanker om den bestemmende avgjørelsen over hva vi mennesker er, i tankene mine. Vi mennesker har ikke bestemt hva vi er. Vi må forstå hva vi er. Det innebærer at vi også må forstå hvordan vi best kan organisere våre samfunn. Ingen mennesker er i stand til å gjøre seg selv til hersker over hva menneskene er. Så ingen mennesker har den makten. Det menneskene eksisterer som; er den bestemmende faktor.

Er det en bestemmende makt over menneskene, naturen, og universet? Dette er et logisk spørsmål, og et logisk svar er ja. Selv om svaret er ja, er denne bestemmende makten noe ukjent for oss mennesker her på jorden. Det eneste logiske svar det er mulig å få fra sånne tanker; er at vi mennesker kan forstå, og vi skal forstå.

Er det mulig å forstå hva som er rett? Et svar starter med tanker om at å forstå, er menneskenes høyeste mulighet. Det neste, er tanker om at å realisere menneskenes iboende ressurser hos alle av oss; vil gi veldig gode resultater for alle av oss. Vi har grunnlag til å forstå at det er en menneskelig reaksjon i hvert eneste menneske, som har å gjøre med hva som er rett eller urettferdig angående en selv; og også angående andre personer. Det er mulig å forstå at utviklingen av menneskeheten er et høyere nivå enn det individuelle nivå. Disse tankene viser at det er mulig å forstå om hva som er i den riktige retning, og hva som er i den urettferdige retning. Vi kan tenke at det er riktig å underordne seg sann og rett forståelse.

Jeg er ikke medlem av noen religion eller politisk gruppe. Jeg er redd for fanatiske tendenser fordi sånne tendenser tvinger folk til å tenke etter et skjema og gjøre galt for å oppnå målsettingen. Derfor, har jeg ikke mange overbevisninger. Den eneste overbevisningen jeg tenker på at jeg har, i dette øyeblikket; er at det er en fundamental forbrytelse å ikke tro på det gode i menneskeheten. (Om livet har blitt så dårlig for noen at det er umulig å tro på det gode lenger, er det riktige å gjøre og la andre mennesker i fred for sine desillusjonerte tanker, og la dem forsøke å vinne det gode uten å ødelegge det for dem.) Det er også feil å ikke forstå at enkelte mennesker kan ha blitt fullstendig ondskapsfulle mot andre mennesker enn dem selv, sånne mennesker er farlige forbrytere. Jeg tenker ofte at vi mennesker finner det vi oppnår. Hjulet for eksempel, tilbake i historien fant vi mennesker hjulet. Hjulet var en mulighet, ellers kunne vi ikke ha funnet det. Vi mennesker finner muligheter. Om vi søker det gode, så finner vi det. Det som du og jeg kan tenke i dag, er et resultat av hva vi mennesker har gjort så langt. Vi er virkelig et veldig stort fellesskap.

Den franske erklæringen om menneskets og borgernes rettigheter 1789 artikkel 1. Menneskene fødes og forblir frie og like i rettigheter. Sosiale forskjeller kan bare bli basert på den generelle velferd. Og De Forente Nasjoners verdenserklæring om menneskerettigheter 1948 artikkel 1. Alle mennesker er født frie og med samme menneskeverd og menneskerettigheter. De er utstyrt med fornuft og samvittighet og bør handle mot hverandre i brorskapets ånd. Disse historiske hendelsene viser hvor sterkt retten til likt menneskeverd har blitt ført frem de siste århundrene. Dette forteller oss at det er et sterkt behov for å gjøre det, og at det er farlig å glemme det. Dette er noe som ikke kommer lett. Vi har bare akkurat begynt, vi er ikke ferdige.

Disse erklæringene som bare er to ut av flere andre lignende erklæringer; er proklamert i en tidsperiode da dette ble noe forståelig og viktig. Og forståelse om likt menneskeverd er virkelig noe viktig for oss mennesker. Det er viktig å ikke bli undertrykt; og det er vittig å ikke bli en undertrykkende djevel. I samfunnene rundt omkring i verden regulerer statsmakten maktforholdet mellom menneskene. Den historiske konflikten er mellom eiendomsretten til privat makt over andre mennesker; og alle menneskers rett til demokratisk makt over seg selv. Hvis mennesker begynner å oppføre seg dårlig mot andre, begynner veldig kompliserte funksjoner i menneskeslekten å utvikle seg på en mer eller mindre uforståelig eller forståelig måte. Disse funksjonene er ikke bestemt av mennesker fordi mennesker ikke har bestemt hva mennesker er. Et virkelig fint menneske, er det i forhold til hvordan det er bestemt at vi mennesker er. Jeg tenker at å oppnå balanse i hovedsak mellom oss mennesker, er det sterkeste vi mennesker kan gjøre.

Hele mitt voksne liv har jeg tenkt at når folk behandles dårlig; så blir de lett dårlige. Dette er noe så komplisert at jeg tenker, at det ikke hadde vært for mye å skrive en hel bok om dette emnet, og kanskje mer enn en bok også. Sånn at denne ene setningen, bare påpeker dette emnet. Et slu triks er å snu dette kompliserte problemet opp ned; og si at det er nødvendig å behandle folk enda dårligere, når de er blitt dårlige av å bli behandlet dårlig. Dette er det så lett å gjøre, og ikke så komplisert som det er å se på det på den riktige måten. Vi mennesker er kompliserte skapninger; det er et uunngåelig faktum.

En person, som alle kaller en idiot, er en mer komplisert skapning enn noen av dem kan forstå. Det å ikke forstå dette, er å være en enda større idiot.

Ting vi mennesker tar som en selvfølge er typisk basert på ekstremt kompliserte årsaksforhold. For eksempel hvordan vi kan lære og bli flinke på forskjellige måter; det er basert på ekstremt komplisert administrasjon i våre skapninger, som fungerer, som en årsak til våre muligheter. Sånn at, å begynne å tenke at en selv er mer verdt enn andre, er basert på veldig lite forståelse.

Å forenkle problemstillinger på feil måte, og feil definering av problemstillinger; er slue metoder for å bryte ned forståelsen om alle menneskers verdi. Å stanse utviklingen av forståelse er også en slu metode. Sånne taktikker er brukt på den måten for å ta kontroll over hvordan ting er forklart i vår verden i dag, for å manipulere folk til å tro de forstår mer og mer når de virkelig forstår mindre og mindre, inntil de forstår ingenting og ikke kan finne ut om det mer fordi de har blitt for dumme.

21. juli 2011, David H. Hegg

Terrorangrepet 22. juli 2011

Fredag 22. juli 2011 skjedde det et fryktelig terrorangrep i Norge. Terroristen parkerte først en bil med en kraftig bombe utenfor regjeringsbygningen på den tiden da arbeidsdagen slutter. Kledd som en politimann, gikk den høyreorienterte 32 år gamle nordmannen vekk, da bomben eksploderte og ødela hele kvartalet.

Regjeringsbygningen fredag 22. juli 2011

Deretter kjørte han omkring 50 kilometer til Arbeiderpartiets politiske ungdomsleir på en øy i innsjøen Tyrifjorden, et naturområde. Det er ferietid. Fortsatt kledd som en politimann, brukte han båten som trafikkerer mellom fastlandet og øya. Han hadde to våpen og mye ekstra skadelig ekspanderende ammunisjon. Han var antakelig påvirket av steroider. Han sa han skulle informere om angrepet i Oslo.

Øya Utøya før angrepet

På øya skjøt han først og drepte to voksne som hadde begynt å bli mistenksomme på ham. En av disse voksne var vanligvis en politimann. Etterpå gikk terroristen kald, umenneskelig og rolig rundt omkring i mer enn en time og skjøt ungdommer fra 14 år og oppover, inntil han ble tatt av politiet. Terrorangrepet var planlagt i mange år. Det var omkring 560 deltakere på leiren.

Fra fredag til i dag, på søndag, har jeg sett de to norske TV-stasjonene som har hatt kontinuerlige sendinger om de to angrepene, som er ett angrep. Jeg er på min sommerferie omtrent tre timers kjøretur fra Oslo. I Oslo bor jeg vanligvis 30 minutter å gå fra bombeeksplosjonen.

Dette er sørgelig angående mitt nabolag. Ikke noe god og positiv fremgang kommer ut av dette terrorangrepet. Vi mennesker har begrensede muligheter, vi har ikke skapt dette universet, vi vet ikke alt mulig, og vi vet ikke hva som har hendt med disse døde menneskene. Det er umulig å drepe det som vi mennesker er; vi er her fortsatt og vil fortsette å være det som mennesker er. Vi er på vår vei for å utvikle menneskehetens ånd.

24. juli 2011, David H. Hegg

En uke etter terrorangrepet

En uke etter terrorangrepet, har informasjonen om hva som hendte blitt ganske tydelig.

På vei til øya, ringte terroristen ungdomsleiren der og sa at politiet var på vei til leiren. Da han ankom brygga, sa han at hans ankomst var varslet. En vakt der kontrollerte hans politi identitetskort, og ringte til øya og spurte om det var sant. På øya sa de at det vart OK og sendte over båten.

På båten tenkte andre at den politimannen var litt merkelig, men ingen gjorde noe i løpet av båtturen. På øya hadde politimannen med seg en koffert som var så tung, at han måtte ha hjelp til å bringe den inn på øya, de brukte en bil de hadde på øya. Han sa at han skulle informere om hva som hadde skjedd i Oslo, hvor bomben hadde forårsaket kolossal forskrekkelse og kaos.

En voksen kvinne som arbeidet på leiren, hadde vært med på båtturen, og hun hadde blitt mistenksom. På øya kontaktet hun vakta som vanligvis, arbeidet som politimann. Da de gikk over til politimannen fra båten, så skjøt han dem begge.

Fra det øyeblikket fortsatte han å skyte folk. Noen mennesker på båten forlot øya med båten, mens terroristen skjøt etter dem.

Politiet pågrep terroristen omtrent en og en halv time senere. Politiet nærmet seg ham mens de ropte til ham for å få hans oppmerksomhet. Da politiet så ham, stod han med armene høyt hevet over hodet 15 meter fra våpenet.

Med en gang begynte terroristen å forhandle med politiet, som om han fortsatte med å gjennomføre en plan. Terroristen hadde mye ammunisjon igjen da han ble arrestert.

Terroristen hadde publisert et propagandaskriv på internett rett før han begynte på sitt terrorangrep. Og det ble kjent at han hadde planlagt å få mye oppmerksomhet på dette propagandaskrivet. Han startet å planlegge dette for 9 år siden. Bomben var laget på en gård han hadde leid, i låven. Vinduene i huset på gården var tildekket så ingen kunne se inn. Og ingen normal gårdsdrift hadde foregått på gården.

En uke etter angrepet; er tallet på døde 8 i Oslo, og 69 på øya. Grufulle vitneutsagn fra overlevende har blitt publisert på TV-stasjonene. Og vi har sett bilder av unge ansikter som har sett grusomme ting og strevd for å hjelpe hverandre og overleve. Alle sier at terroristen ikke skal få ødelegge for det de tror på. Fotoer av de døde i alle aldre er også vist ettersom navnene er gjort kjent.

I fengselet hvor terroristen sitter isolert, er de andre fangene sinte på ham og sier at de ikke liker ham.

I Norge har dette terrorangrepet ført flere mennesker enn noen gang tidligere ut på plassene og gatene for å vise sin medfølelse for ofrene og sin motvilje mot terroristen. Alle sier at vi skal arbeide mot terroristens målsetning, sterkere enn tidligere. Terroristen liker ikke andre enn innfødte europeere og sånt. Over hele verden er folk forferdet og sinte på dette ondskapsfulle terrorangrepet. Ingen oppnår å få rett i noe ved å bruke våpen.

I løpet av denne uka har jeg tenkt på hvordan forskjellige mennesker fra hele verden, kan vise så mye menneskelighet. Menneskeligheten skinner så sterkt ut av ansiktene deres. Det viser hvordan folk fra hele verden kan være så gode og fine mennesker.

29. juli 2011, David H. Hegg

Maktelskere

Å bli glad i å ha makt og kontroll over andre er en farlig svakhet å henfalle til. Spesielt for de som er i fare for å henfalle til den ynkelige svakhet, å bli glad i å bli kontrollert av noen som på en egoistisk måte, er glad i å ha makt over dem. Å bli sånne maktelskeres soldater er å svike å vær mennesker.

Menneskene kan ikke forandre hva som er mest verdifullt for menneskene i verden; det mest verdifulle er å ha venner. Ikke å ville forstå dette faktum, forandrer ikke dette faktum. Vennskap er den fundamentale mellommenneskelige tilstand. Fiendskap kan bli forstått, forklart, og oppklaring. En oppklaring som alle forstår, er blant andre ting, det som en maktelsker frykter mest, fordi maktelskerens forbrytelse er uttenkt. Å være en maktelsker som elsker å kontrollere andre, er en menneskelig forbrytelse.

30. august 2011, David H. Hegg

Mistanker

En mistanke er ikke et bevis. Å dømme mennesker bare på mistanker vil over en tid føre til en prosentvis feilmargin sånn at et visst antall mennesker helt sikkert er uskyldig dømt.

En skyldig person kan være uten mistanke. Og en uskyldig person kan ha mistanker mot seg. Mistanker gir grunnlag for omstendelige foredrag; men sånne foredrag er ikke bevis.

En forbryter kan til og med lede mistanken over på noen andre. En forbryter kan også være flink til å fjerne bevis i mot seg selv. Men en uskyldig person tenker ikke i det hele tatt på å fjerne mistanker mot seg selv.

Mistanker er ikke alltid riktige. Det er en forbrytelse å dømme uskyldige mennesker. Alvorlige forbrytelser krever noen til ansvar, og det stiller store krav til oppklaring, det kan bli farlig for uskyldige mennesker.

Sofistikerte forbrytere kan til og med skjule hele forbrytelsen, å finne ut om forbrytelsen er i seg selv noe viktig i sånne situasjoner. Mistanker kan føre til å finne ut om forbrytelsen, det er å komme litt nærmere å finne forbryterne også.

30. september 2011, David H. Hegg

Demokrati

Demokrati er å respektere andre menneskers interesser, ikke bare sine egne interesser. Like menneskerettigheter er fundamentale grunnlag for et rettferdig rettssystem som alle mennesker kan oppleve som riktig. Likestilling mellom kvinner og menn er en nødvendig forutsetning for å bli fullverdige mennesker, fordi vi er begge kjønnene, ikke bare ett kjønn. Forskjeller mellom mennesker som hårfarger, hudfarger, hvordan vi ser ut og lignende; er noe vi nå kan være sikre på at ikke har noen betydning angående verdsetting av mennesker, sånne forskjeller er trivelige. Disse nøkkelspørsmålene er noe vi må finne gode løsninger angående, for å bli i stand til å virkeliggjøre våre menneskelige muligheter, og å muliggjøre alle de gode kvalitetene vi mennesker kan ha.

Disse tankene fører til en ny erkjennelse; at kulturelt oppbyggende balansert sosial utvikling, balanserte samfunn, og en balansert verden, er noe veldig verdifullt og viktig å arbeide for.

2. november 2011, David H. Hegg

Hvem er jeg?

Det å være et menneske, stiller en overfor spørsmålet; hvem er jeg? Det er et interessant spørsmål, og det hadde vært interessant å vite svaret. Det spørsmålet har et svar, men vi vet ikke hva det svaret er. Dette spørsmålet er forbundet med spørsmålet om hva verdensrommet er, og vi vet ikke hva det svaret er heller. Men disse svarene finnes; vi finner dem bare ikke.

Det er ikke en selv som har bestemt at en er her, og det er viktig hva det er som bestemmer; det er også noe vi ikke vet. Jo mer vi forstår, jo mer forstår vi hvor mye det er som vi ikke forstår.

24. januar 2012, David H. Hegg

Et matematisk faktum

Sannheten bestemmer hva sannheten er, og sannheten bestemmer hva løgnen er. Sannheten er den sterkeste faktoren, som et matematisk faktum.

19. mars 2012, David H. Hegg

Personlighetsmanipulering

Personlighetsmanipulering er et viktig begrep å forstå om. Etter at jeg i noen timer hadde tenkt på dette temaet, fant jeg ordet personlighetsmanipulering velegnet for hva det var jeg tenkte på.

Jeg tenkte at det er mulig å frembringe en fastsatt konstruksjon av tenkemåter, verdimål, og opplevelse av seg selv; i et menneske. Jeg tenkte at det er mulig; å fjerne noen kunnskaper og kaste dem i søppelkassa, deretter polere noen andre kunnskaper for å få dem til å fremstå som bedre enn de er, tilsette noen løgner, og så gi personen en opplevelse av å være noe bra i den konstruksjonen av tenkemåter. Dette er en forenkling av hva jeg tenker på.

Jeg begynte å tenke på ordet hjernevasking, men fant det ordet definert på en fastsatt måte; nedbrytning og gjenoppbygning av en ny personlighet, hvilket også er en forenkling, av hva det ordet betyr. Hjernevasking er absolutt et relevant begrep i denne sammenhengen. Men med personlighetsmanipulering vil jeg fokusere på en mer tilpasset påvirkning som nå foregår i verden. Jeg tenker at det ikke er så merkbart som hjernevasking, men allikevel er det farlig.

Jeg begynte å tenke at personlighetsmanipulering foregår i verden på forskjellige måter.

Det etableres forskjellige miljøer av mennesker som utvikles på sånne tendensiøse måter.

Det er mulig å oppdage omfattende bruk av sånne teknikker fra alminnelige kommersielle og idealistiske organiserte virksomheter. Dette fører til en uklar situasjon der folk mister sin forståelse om hvor farlig dette er, fordi det er for mye av det.

Jeg tenker også at en person kan bli igangsatt til å utvikle en sånn tendensiøs personlighet av seg selv, der en opplevelse av en selv som noe bra forsterkes i midten av det alt sammen.

Andre former av dette fenomenet er helt sikkert mulig å finne.

Dette er å betrakte som et raskt notat, som jeg har gjort i løpet av noen få timer en ettermiddagen. Det er mulig å arbeide mye mer grundig med dette temaet over en lang tid. Dette er bare et raskt og enkelt notat for videre tenkning.

20. juni 2012, David H. Hegg

Menneskeheten

Utviklingen av bruken av språket, med skriftsymboler, skriveredskaper, trykkpresser (oppfunnet av Johannes Gutenberg 1398 - 1468), og radiokringkasting; har utviklet menneskehetens kunnskaper på en eksplosiv måte. Jeg får en assosiasjon til "the big bang" begrepet (skapelsen av universet), i mine tanker, når jeg tenker på dette emnet. Med fjernsynskringkasting, er både språket og levende bilder mulig å kommunisere samtidig. Internett er dagens allsidige og dynamiske media, med kontinuerlige fram og tilbake forbindelser i alle retninger.

Teknikker som har utviklet kommunikasjonen mellom folk på denne måten, har aktivisert og utvidet tenkningen og forståelsen hos menneskeheten enormt. Ved å se på de siste århundrene, synes det tydelig at denne intellektuelle aktiviteten; blant mange ting, har virkeliggjort menneskeligheten hos menneskeheten. Det er min overbevisning at dette har å gjøre med oppfyllelsen av meningen med menneskeheten.

Vi som lever i dag, kan oppleve dette utviklingsnivået som en selvfølge. Men denne utviklingen av menneskelighet, er ikke en selvfølge. Om vi forsømmer vår utvikling av menneskelighet, vil vi miste den. Det er noe vi alltid må ta vare på og aktivt forstå. Utviklingen av menneskelighet er forbundet med det større området av kunnskaper og forståelse også, derfor er det hele en verdifull arv å ta vare på. Det er uakseptabelt at mennesker på jorda i dag lider under mangel på menneskelighet hos andre.

Hvordan vi mennesker utvikler vår mentale kapasitet, må være en sentral faktor ved meningen med menneskeheten. Derfor er disse teknikkene noe viktig på den måten. Disse teknikkene virker sammen med utviklingen av våre tanker og menneskelige potensiale. Dette har å gjøre med vår kulturelle utvikling over tid.

Det er viktig for oss alle å forstå om hvordan alt av dette virker. Det har å gjøre med den fundamentale meningen med menneskearten, og med å være mennesker. Vi må alle beskytte utviklingen av menneskearten, mot noen færre personer som kan ha onde ønsker om å kontrollere andre mennesker. Derfor er det viktig at vi angriper hemmeligholdelse av sånne ønsker, og sterkt arbeider for åpenhet angående hvordan ting er i våre samfunn og i verden.

Hvordan kan vi ivareta hvordan våre moderne muligheter i dag vil utvikles i dette perspektivet? Dette er et viktig spørsmål å tenke over, og å finne ut hva å gjøre med. Moderne bøker, aviser, radio, fjernsynskringkasting, og Internettet, har et enormt potensiale; og det er viktig for oss veldig sterkt å se etter at disse mulighetene utvikles på en måte som tjener menneskehetens framtid. Skitne triks, onde planer og sånt, må bli avslørt og veldig sterkt stoppet. Det er menneskearten i sammen som eier menneskehetens muligheter, ikke noen få onde personer. Derfor må vi alle være aktive og ansvarlige mennesker angående vår utvikling som mennesker, og måte å være mennesker på!

5. juli 2012, David H. Hegg

22. juli 2012

I dag er det ett år siden terrorangrepet i Norge 22. juli 2011. Hele dagen har forskjellige minnemarkeringer foregått over hele landet, som de største TV-stasjonene har kringkastet kontinuerlig.

Hele året har det blitt snakket om og skrevet om dette terrorangrepet fra forskjellige perspektiver i media i Norge. Norge har utviklet et samfunn hvor alle har retten til å uttrykke sine meninger. Også de som bare er noen få mennesker i samfunnet, har den samme retten til å uttrykke sine tanker. Derfor har denne terroristen sveket denne enigheten mellom innbyggerne i dette landet, hvor folk kan være langt fra hverandre angående deres meninger, men de bruker sin rett til å uttrykke hvorfor de tror de har rett. På denne måten kan folk lære av hverandre og utvikle sine tanker om hvordan samfunnet kan være.

Det var regjeringen og ungdomsorganisasjonen til Arbeiderpartiet som ble angrepet. Og de mange unge menneskene som ble drept og skadet på ungdomsleiren, viser at en bunnløs ondskap står bak dette angrepet.

Arbeiderpartiet har ei rose som sitt symbol. Denne rosa er noe jeg begynte å tenke på i dag. Hvorfor ville noen ødelegge dette symbolet? Etter å ha tenkt på dette en stund i dag, husket jeg diktet Du ska itte trø i graset av Einar Skjæraasen. Det er også musikk til dette diktet av Edvard Fliflet Bræin. Einar Skjæraasen har rørt den norske befolkningen på en sterk måte med mange av sine dikt. I det norske språket har denne dikteren sterke ord.

Jeg tenker at dette diktet handler om, at vi ikke skal skade og ødelegge på vår vei gjennom livet. Vi skal se etter hvor verdifull verden omkring oss er. Spede spira, pipet i den minste strupe, alt som flyg, og spring, og gror; alt det verdifulle vidunderlig livet på jorda har sterk verdi, men det kan lett bli ødelagt. Menneskene er også av det slaget, noe verdifullt, som det er lett å ødelegge. Ikke ødelegg noe med sånn sterk verdi.

Du ska itte trø i graset

Du ska itte trø i graset.
Spede spira lyt få stå.
Mållaust liv har og ei mening
du lyt sjå og tenke på.
På Guds jord, og i hass ' hage
er du sjøl et lite strå.

Du skal itte røre reiret,
reiret er ei lita seng.
Over tynne bån brer erla
ut sin vare, varme veng.
Pipet i den minste strupe,
ska bli kvittring over eng.

Du ska itte sette snuru,
når du si'r et haraspor.
Du skal sjå deg for å akte
alt som flyg, og spring, og gror.
Du er sjøl en liten vek en,
du treng sjøl en storebror.

Einar Skjæraasen 1954

22. juli 2012, David H. Hegg

Rettssaken mot terroristen

I dag ble rettssaken avsluttet mot terroristen som drepte 77 mennesker 22. juli 2011. Terroristen ble funnet skyldig og dømt til den strengeste straffen i det norske rettssystemet.

Han ble dømt til forvaring i 21 år, med en mulighet til å søke om prøveløslatelse etter 10 år. Dette betyr at terroristen kan søke om å bli løslatt på prøve etter 10 år, som er sikkerheten for den dømte. Sikkerheten for samfunnet, er at etter 21 år, så er det mulig å forlenge forvaringen hvert femte år. Og dette kan fortsette inntil hans død. Den dømte kan i denne perioden søke om løslatelse på prøve hvert år. En vanlig kommentar i dag, er at terroristen vil bli holdt i fengsel resten av sitt liv, og at bare ekstraordinære ting vil forandre det. Min forståelse er; at hva en forbryter har gjort, har mye betydning, ikke bare hvordan forbryteren forandrer seg etter forbrytelsen.

Hverken aktoratet eller terroristen anker dommen.

Rettssaken diskuterte hvorvidt terroristen var tilregnelig, eller ikke ansvarlig for sine handlinger. Mange yrkesgrupper var involvert og hadde motsetningsfylte syn. Også et filosofisk syn ble omtalt, hvor et menneskes ansvar for sine handlinger, ble gått grundig inn på. Et menneske er ansvarlig for sine egne handlinger, så lenge det forstår hva det gjør. Det var den filosofiske konklusjonen.

Det norske rettssystemet er utviklet i skyggen av historien, hvor den dømmende makt kunne ha vært veldig urettferdig, og brukt veldig harde straffer. Det har vært viktig å trygge folkets demokrati. Det norske samfunnet var i stand til å utvikle et harmonisk samfunn etter den demokratiske revolusjonen i Europa gjennom det 20. århundre. I de siste årene har samfunnet blitt hardere og mindre harmonisk, noe som er en ny situasjon i Norge. Nå for tiden; vil noen ha det mer harmonisk igjen, og andre vil ha hardere straffer, og situasjonen er omdiskutert.

24. august 2012, David H. Hegg

Meninger

De siste dagene har jeg hatt noen tanker tumlende omkring i hodet mitt, om noe å skrive om igjen. Først begynte jeg å tenke på to spørsmål som jeg satt opp mot hverandre: Skal folk bli belønnet for den objektive verdien av hva de gjør? Eller skal folk bli belønnet for hvor mye de lykkes med hvordan de ønsker å bli rike?

Jeg begynte å tenke på dette, på en måte der jeg tenkte på hvordan noen mennesker gjør veldig mye verdifullt arbeid, uten å oppnå så mye betaling for det. Og andre gjør ikke noe verdifullt arbeid, men får veldig mye betalt for det. Etter at jeg hadde satt opp disse to spørsmålene i kontrast til hverandre, begynte jeg å tenke at denne spørsmålsstillingen, førte til mange forskjellige perspektiver, på en måte der det vil være vanskelig å ende opp med en klar og enkel konklusjon. Konklusjonene forandres i forhold til hvordan man knytter dem til forskjellige sammenhenger. Det er mulig å tenke på forskjellige måter angående disse spørsmålene. Sånn tenkning er noe som kan være en slags hobby for meg. Det er interessant å se hvordan forskjellige konklusjoner fører videre.

På dette trinnet i disse tankene, begynte jeg å tenke på om det er riktig å få en mening fra hva man vet, eller få kunnskap fra hva ens mening er. På den måten, er det å få en mening fra hva man vet, å ta konsekvensen av hva man vet. Å få kunnskap fra hva ens mening er, er å ta konsekvensen av hva ens mening er. Men om ens mening allerede er basert på feil kunnskap, vil det lede en til mer feil kunnskap å forsøke å bevise hva man allerede har som mening. Disse spørsmålene kan også bli sett i forskjellige perspektiver, men det er ganske tydelig at å basere ens kunnskaper på en mening basert på feil kunnskap, kan lede en til en uforståelig fare man ikke forstår. Så normalt, er det best å basere ens mening på hva man først kan forstå. Først forstå, og etterpå få en mening.

Når folk snakker om at andre har lite menneskelige ressurser, tenker jeg at det er feil. Alle mennesker har mye menneskelige ressurser, men ikke alle får utviklet sine menneskelige ressurser. Noe lignede til biler som ikke har fått startet motorene sine. At alle mennesker har samme menneskeverd; er det en kunnskap, eller en mening? Jeg gir dette spørsmålet til mine lesere, så de kan tenke over det selv. En av mine intensjoner med disse tekstene, er å aktivisere videre tenking.

4. oktober 2012, David H. Hegg

Hvordan man tenker

Det er bedre å gjøre litt riktig; enn å gjøre mye feil.

Selvfølgelig er det også bedre å gjøre mye riktig, enn å gjøre litt feil.

Tankene bak disse refleksjonene, er om hvordan det er viktig å bygge ens utvikling på et riktig grunnlag. Når det er viktig å gjøre noe, er det viktig å gjøre noe riktig, ikke bare å gjøre noe uten å tenke på om det er riktig eller ikke.

Litt galt, kan også være en stor forbrytelse, som kan være en fristende ting å gjøre.

Mye riktig, kan også noen ganger være det eneste riktige å gjøre.

Disse refleksjonene er om viktige komponenter i ens tanker. Det er viktig å tenke over hvordan man tenker.

8. november 2012, David H. Hegg

De samme menneskene

I dag begynte jeg å tenke på hvordan alle mennesker hovedsakelig er født med de samme egenskapene. Og hvordan vi fra det like utgangspunktet, utvikler forskjellige væremåter. Disse like skapningene som vi er, kan til og med utvikle seg selv til å bli i mot hverandre.

Med utgangspunkt i dette faktum, er det kunnskap som er vår nøkkel til å løse våre problemer overfor hverandre på jorden. Fra og med 1800-tallet, er det tydelig at kunnskaper i den forbindelse utviklet seg på en hurtig måte. Men det er også tydelig, at fra og med 1900 tallet; har utviklingen av sånne kunnskaper blitt sabotert. Det er åpenbart at det er mennesker som i det skjulte forsvarer seg selv mot disse kunnskapene, som saboterer denne utviklingen av sånne kunnskaper.

Det burde være unødvendig å si hva slags katastrofe dette betyr for menneskehetens utvikling! De som forsvarer seg selv mot kunnskap, det er de dumme, og selvfølgelig er de for dumme til å forstå det selv.

11. januar 2013, David H. Hegg